Arcad uitgeroepen tot businesspartner van het jaar 2000 |
![]() |
Onlangs heeft Limburg BUSINESS het in Geleen gevestigde ICT-bedrijf Arcad uitgeroepen tot Limburg BUSINESS businesspartner van het jaar 2000. De belangrijkste reden waarom Arcad als winnaar uit de bus is gekomen is de aparte bedrijfsfilosofie waarbij zij zich als doel stelt haar klanten en relaties te ondersteunen in het bereiken van hun eigen doelen. Dit is een klant-doel gerichte benadering in plaats van product-oplossing gericht. De automatiseringsproducten en oplossingen worden gezien als een onderdeel van de totale bijdrage welke Arcad kan leveren. |
Jos Donners, directeur/eigenaar van Arcad was zeer verheugd met deze, voor hem onverwachte uitverkiezing (hetgeen te verklaren is door het feit dat Limburg BUSINESS niet kenbaar gemaakt heeft met deze selectie bezig te zijn).
Uiteraard willen wij de heer Jos Donners hierbij zelf in de gelegenheid stellen op zijn prijs te reageren. En vroegen hem waarom hij vindt dat het terecht is dat aan hem deze onderscheiding is verleend. |
|
Jos Donners “Op de eerste plaats ben ik natuurlijk zeer vereerd met de toekenning van deze onderscheiding, welke onderstreept dat wij op de goede weg zijn. Wij zijn in de bevoorrechte positie te beschikken over goede gemotiveerde werknemers die binnen hun deelgebied zeer doelgericht te werk kunnen gaan. Onze grootste kracht ligt in het inlevingsvermogen van ons bedrijf; als wij bij een klant de verantwoordelijkheid voor de automatisering overnemen, leven wij ons ook in in de doelen, welke de klant wil bereiken, en leveren op deze wijze een kwalitatief hoogwaardige en efficiënte bijdrage.” “Ook de leveranciers en partners spelen, zoals gezegd, hierbij een belangrijke rol. Dankzij hun heeft Arcad exclusief voor Limburg de beschikking over een groot gamma van unieke producten die aan een efficiënte werkwijze bij onze klanten kunnen bijdragen.” |
![]() |
Uniek in dat opzicht is dat Arcad als kleine organisatie met slechts 20 werknemers op iedere afdeling managers heeft aangesteld. Deze managers zijn verantwoordelijk voor hun eigen afdeling en hebben ruime bevoegdheden om snel en efficiënt de klanten op hun wenken te kunnen bedienen. Het belangrijkste binnen Arcad is dat iedereen ziet wat het werkelijke doel van het werk is en niet alleen bezig is met de activiteit die op dat moment actueel is. |
Jos Donners: “Wat ik mijn collega’s voorhoudt, is dan we niet alleen bezig zijn met een nieuwe computer op werkplek A te installeren of nieuwe software op werkplek B, maar dat we een bijdrage leveren zodat de klant zijn doel kan bereiken. Die computer op werkplek A zorgt er namelijk voor dat onze klant zijn ontwerp af kan maken en het is dus zeer belangrijk dat die klant dat efficiënt kan doen. Dus moeten we niet alleen controleren of we die computer inderdaad op werkplek A hebben neergezet, maar ook of de software goed is geïnstalleerd, of de gebruiker goed is geïnstrueerd en de procedures voor het gebruik goed zijn vastgelegd. Pas dan kunnen we zeggen dat we een goede bijdrage hebben geleverd. En deze is dan ook kwalitatief meetbaar; nl. kan de gebruiker zijn product volgens specificatie maken. Om een goede bijdrage aan de doelstellingen van klanten te kunnen leveren, is er kennis nodig van de organisatie en de producten van de klant. Hiervoor stelt Arcad regelmatig gratis werkuren ter beschikking om permanent bij haar klanten te evalueren in hoeverre de automatisering optimaal is afgesteld op de steeds veranderde behoefte. Om haar klanten te informeren over de nieuwe technologieën binnen de verschillende vakgebieden organiseert Arcad jaarlijks een aantal seminars. Tijdens deze bijeenkomsten worden productpresentaties gehouden en contacten gelegd tussen leveranciers en klanten. Zo wordt eens per jaar het CAD & Networking Event in het casino te Valkenburg georganiseerd. Intussen zijn deze 2-daagse seminars van Arcad uitgegroeid tot drukbezochte evenementen in de sfeervolle ambiance van het Holland Casino te Valkenburg. Na de presentaties kan in een ongedwongen sfeer contacten worden gelegd tussen klanten en leveranciers of klanten onderling. Voor de klanten die na deze CAD & Networking Events meer behoefte aan informatie hebben, worden extra sessies georganiseerd in de eigen bedrijfsruimte aan de Heiweg in Geleen of bij de klant on-site. In de vorm van workshops raakt men zo vertrouwd met het gebruik van de nieuwe producten binnen hun vaak specifieke vakgebied en kan zelf gekeken worden of het zinvol is om met de gedemonstreerde producten verder te gaan. De bijdrage van Arcad begint bij het inventariseren van eisen en wensen zodat de aangeboden toepassing naadloos in de organisatie van haar klanten past. Als officieel dealer van vele marktleiders in ICT levert Arcad onder andere standaard en maatwerksystemen en is behulpzaam bij het selecteren, configureren en aanpassen van standaard software of, indien nodig, ontwikkelen van nieuwe software. Door in te springen op vragen van klanten heeft Arcad de dienstverlening op het gebied van automatisering fors uitgebreid en is daarmee uitgegroeid tot een allround ICT-businesspartner. Ook opleiding en goede documentatie omtrent de mogelijkheden van de geleverde systemen en software spelen daarbij een belangrijke rol. Helaas nog te vaak worden bij klanten producten geleverd of door klanten zelf aangeschaft, die kwalitatief goed zijn, maar niet goed zijn aangepast aan de organisatie van de klanten en niet in het bedrijfsproces zijn opgenomen en gedocumenteerd. Als gebruikers geen duidelijke instructies of geen opleiding krijgen en hoe deze efficiënt wordt toegepast, wordt eigenlijk direct een gedeelte van het productieproces aangetast wat uiteindelijk de hele organisatie kan beïnvloeden. Automatisering is een samenspel tussen apparatuur, programma’s, gebruikers en de organisatie en zoals in elk spel waarbij het resultaat belangrijk is, moeten de spelregels bekend zijn en de spelers goed getraind. Een goed voorbeeld van een product dat bijvoorbeeld een goede oplossing binnen netwerken kan bieden om opslagcapaciteit tijdelijk of definitief te verhogen is de Snap! Server. Een veelvuldig voorkomend probleem bij ingenieur- en architectenbureaus is dat het totale netwerk aanzienlijk vertraagt op het moment dat er zware bestanden (3D-tekeningen e.d.) worden gegenereerd. De Snap!Server biedt hiervoor een ideale oplossing. De bestaande server hoeft niet worden aangepast (veiligheid & kostenbesparing), het product is binnen 10 minuten geïnstalleerd (efficiency) en het kan indien nodig weer heel gemakkelijk op een andere afdeling of locatie worden neergezet. Een ander goed voorbeeld van een product dat werkelijk de kwaliteit en efficiency binnen organisaties kan verhogen is Meridian, een document management systeem. Binnen organisaties worden steeds meer documenten aangemaakt en de tijd welke nodig is om bepaalde documenten te zoeken kunnen de efficiency en kwaliteit binnen een organisatie aantasten. Jos Donners “Als binnen de organisatie van een klant de verkeerde documenten worden verstuurd, omdat een werknemer bijvoorbeeld is vergeten de laatste versie op de server te plaatsen, kan dit voor de klant vervelende gevolgen hebben. Tel eens al de tijd op die jezelf al kwijt bent bij het terugzoeken van de juiste documenten, en zet daar eens je uurprijs tegenover. Een goed geïmplementeerd document management systeem is een goede bijdrage tot het verbeteren van de organisatie bij onze klanten.” Arcad is officieel dealer van Autodesk (producent van onder andere AutoCAD, Architectural; Desktop, Mechanical Desktop en Inventor), Cyco Software (Automanager Workflow en Meridian), Exact, Accountview, Compaq, HP, Cisco en gespecialiseerd in onder andere Microsoft, Novell en third party netwerk producten. Het is Arcad er veel aangelegen een goede partner te zijn met haar klanten in teamverband een doeltreffende bedrijfsvoering te kunnen bewerkstelligen. Dat is de werkelijke en enige bijdrage van Arcad aan de producten van haar klanten. Gekscherend sloot Jos Donners af met de woorden: “We hebben veel plezier in ons werk en onderling als team, en het mooiste is.... we verdienen er nog geld mee ook”. |