Wederom heeft Limburg Business
een forum georganiseerd. Het onderwerp van discussie deze keer was de zin
en onzin van beursdeelname voor bedrijven. Een interessante en openhartige
bijeenkomst in Hotel Pauw was een goede basis voor een informatieve
middag. De manier waarop de informatie zijn plek kon vinden na het forum
was zeker onmisbaar; ‘n prima lunch. Nakletsen onder het genot van de
ons voorgeschotelde zaligheden bij hotel-restaurant de Pauwenhof.
John Heuts: "De BKD is een goed onderdeel van je marketing-mix.
Daarnaast geldt het principe 'Learning by doing'. Vooral de jonge, maar
ook de oudere bedrijven leren van elkaar. Bijvoorbeeld hoe je een stand
bouwt of hoe je een goede presentatie neerzet."
Petra Van Gestel van Fortunato: "Ik ben net bij het bedrijf
ingestapt. De BKD is voor mij een goede manier om mensen op een snelle
manier te leren kennen; hun gezichten te zien en contacten te leggen met
mensen die al bekend zijn met Fortunato. Daarnaast zorgt het voor veel
naamsbekendheid en de mogelijkheid nieuwe relaties op te bouwen.
De doelstellingen voor ons zijn dus duidelijk, waar wij het wel moeilijk
mee hebben is de indeling van de stand; zeg maar stand ontwerpen.
Wat ik daarbij mis is de samenwerking tussen de bedrijven en het
doorsturen van bezoekers naar andere relevante of nieuwe stands. Als dit
wel gebeurt ondersteun je de jonge bedrijven meer. Een goed idee vind ik
het vastleggen van een bepaalde route die de bezoekers moeten volgen. Deze
moet ervoor zorgen dat ze alle stands, die van de oude maar vooral die van
de jongere bedrijven, te zien krijgen."
Fred Meyer: "De BKD is eigenlijk geen beurs; maar een
evenement. Het is niet bedoeld voor een specifieke dienst, het is meer een
gezellige bijeenkomst voor bedrijven.
De paviljoens zijn voor deze gezelligheid erg goed. Er is echter wel een
goede begeleiding nodig voor jonge bedrijven."
John Heuts reageert: "De beurs heeft inderdaad een branche-breed
platform. Het is een evenement waar de regionale bedrijven elkaar kunnen
ontmoeten; een meetingpoint.
Daarnaast creëert het de gelegenheid voor kennismaken met beursdeelname
in het algemeen en het kan ‘een uitproberen’ betekenen voor nieuwe
bedrijven."
Ronald Zwarteveen: "Ik vind het een goed idee dat de beurs op
woensdag tussen 12:00 en 14:00 alleen opengesteld wordt voor de
standhouders zodat zij elkaar kunnen ontmoeten."

Jos Donners: "Een beurs is om je bedrijf te kunnen
profileren niet om je product te verkopen.
Je legt contacten om je product na de beurs eventueel te kunnen
verkopen."
Carl Maessen: "Als je voor een medium kiest is het goed om
voor meer dan een medium te kiezen."
Marco Greep: "Het zou ook goed zijn als iedere beursganger,
zowel de bezoekers als de standhouders, een badge hadden.
Hierop kan alle informatie staan over diegene en zijn bedrijf. Elke
standhouder heeft dan een scanner die de kaartjes leest. Het is dan niet
meer nodig om visitekaartjes uit te wisselen en je kunt veel meer
informatie doorspelen dan op een visitekaartje past. Zo kun je achteraf
ook precies nagaan waar iedereen is geweest; welke route hij of zij heeft
gelopen, etc..."

Een laatste opmerking voor het einde van het forum komt van Louk Hustinx:
"Ik zit vaak in de jury van de BKD voor de beste stand.
Ik heb dan ook nog een aantal controlepunten voordat u een stand gaat
bemannen:
* Kun je het product of de dienst
meteen zien?
* Is het daarbij meteen duidelijk
waar het bedrijf voor staat?
* Daarnaast letten we op hoe de
mensen in de stand staan.
* Is het een goede presentatie naar
de mensen toe?
* Zijn ze gemotiveerd?
Een laatste advies; “zorg voor een goede follow-up."
Na deze laatste woorden sluit Carl Meassen de bijeenkomst. We begeven ons
naar ‘de Pauwenhof’ om heerlijk te lunchen en de informatie samen te
laten bezinken.
Conclusie: Een beurs is een goed medium om je bedrijf te profileren
en contacten te leggen.
Er zijn in het forum een aantal goede adviezen naar voren gekomen.
De doelstelling van beursdeelname moet in ieder geval goed aangepast
worden aan het onderwerp en doel van de beurs, en over de aankleding en de
inrichting van de beursstand moet goed worden nagedacht!
En het bijwonen van de door het MECC aangeboden training als voorbereiding
op beursdeelname is zeker aan te raden.
Veel succes!
|
Na de voorstelronde vraagt de
dagvoorzitter Carl Maessen naar de meningen van de aanwezigen over de zin
en onzin van beursdeelname.
Hij draagt als voorbeeld de BKD (Bedrijven Kontakt Dagen) aan. "Wat
zijn de drempels die jonge bedrijven weerhouden van deelname en wat zijn
de achterliggende gedachten van andere bedrijven die deelnemen?". Hij
stelt dat de opvang voor jongere en soms ook andere bedrijven niet altijd
goed is. Hoewel hij het niet nalaat te zeggen dat deze ook soms
voortreffelijk kan zijn. Hij geeft het woord aan de eerste spreker.

John Heuts van het MECC: “De organisatie van een beurs is
alleen verantwoordelijk voor de goede opvang van bedrijven. Wij bieden
daarnaast wel een aantal diensten aan om de bedrijven en dan vooral de net
gestarte bedrijven zo goed mogelijk voor te lichten en verdere
ondersteuning te geven voor deelname. Zo houden wij een vaste
voorlichtingsdag bij elke beurs en trainingen in het MECC. Maar de
motivatie om deel te nemen en er het beste uit te halen ligt bij de
bedrijven zelf."
"De animo om deel te nemen aan de trainingen is echter laag. Voor de
al oudere bedrijven is het vaak een kwestie van ervaring. Als verwijt
horen wij vaak ‘Wij hebben het altijd zo gedaan dus waarom heb ik een
training nodig? Het kost alleen geld!’ En dat is jammer want de
rentabiliteit door goede voorbereiding verhoogt aanzienlijk.” Aldus John
Heuts.
Ed Rohof van Bovil: "De beurs is zo goed als de deelnemers.
Hiermee wil ik aangeven dat de deelnemers van de beurs zelf zorgen voor de
kwaliteit van de beurs. Als reactie op wat John Heuts zei wil ik aangeven
dat door de hoge drempels de deelnemers ook meer aandacht besteden en
professionaliteit bezitten. Dit zorgt voor een goede kwaliteit van de
presentaties op de beurs en leidt uiteindelijk ook tot een hoog
kwalitatieve beurs. Op de opmerking: "Ligt dit niet aan de
bezoekers?" geeft hij als antwoord: "Kwaliteit trekt kwaliteit.
Als de kwaliteit van de beurs op een hoog niveau ligt zal dit ook
bezoekers aantrekken die waardevoller zijn voor de standhouders."
Fred Meyer: "Wat is kwaliteit? Heeft het te maken met het
aantal potentiële klanten voor je bedrijf of de manier waarop je een
ander bedrijf hebt leren kennen? Maar dit is natuurlijk voor iedere
ondernemer anders."
Louk Hustinx van LHPR: “Zo snel een bedrijf een product heeft dat
in aanmerking komt voor een beurspresentatie is het aan te raden om aan de
BKD deel te nemen. De BKD is een goede gelegenheid voor jonge bedrijven om
te proeven aan het medium beurs. Als ze een of een aantal keren hebben
deelgenomen zijn ze rijp voor een meer specifieke beurs. Bij de BKD is de
kwaliteit dus minder van belang dan voor andere beurzen."
Jos Donners van Arcad: “De BKD is inderdaad een leerfase voor
de bedrijven. Ik heb al eens eerder aan een beurs deelgenomen en heb
geleerd dat je opvolging moet kunnen geven aan de nieuwe contacten die je
op de beurs hebt gelegd. Je moet zorgen voor een goede follow-up en hier
ook de ruimte en het personeel voor inplannen.
Het hebben van een duidelijk draaiboek voor de uitvoering van de beurs is
belangrijk. Een even belangrijke les is dat je zelf het belang van de
deelname moet verkopen aan je personeel. Hiermee bedoel ik dat ik mijn
medewerkers warm heb moeten maken voor deelname aan de BKD om het bedrijf
zo goed mogelijk te profileren.
Daarbij is het belangrijk goed te luisteren naar de ideeën van je
personeel.”
Louk Hustinx van LHPR:
"Wat is de doelstelling van een bedrijf om deel te nemen aan een
beurs?”
“Zijn het; de contacten die er gelegd worden of is het; het verkopen van
een product?"
Er komen van allerlei kanten antwoorden: "Netwerken, contacten
leggen, enkel het deelnemen en verkopen."
Ed Rohof: "Er zijn twee redenen voor deelname.
De eerste is defensief. Doordat je bedrijf een grote naam heeft opgebouwd
kun je niet wegblijven.
De tweede reden is het leggen van nieuwe contacten. Het gaat in het
bedrijfsleven al lang niet meer om het kunnen maar om het gunnen."

Guido Marres: "De stand moet er goed uitzien. De
doelstelling van deelname moet duidelijk zijn. Zeker moet je geen
afspraken maken met klanten als je ze niet kunt nakomen.
Ed Rohof: "De directeur moet zeker persoonlijk aanwezig zijn in de
stand. Daarnaast is het goed om niet met de verkopers maar met de
marketingmanagers, secretarissen en secretaressen de stand te bemannen.
Om even terug te komen op het doel van deelname. Wij maken een verschil
tussen verkopen en het leggen van contacten, maar in feite is het leggen
van contacten op lange termijn ook verkopen en verkopen ook het leggen van
contacten."
Ronald Zwarteveen: “Ik ben nog niet zolang geleden met mijn
bedrijf BAS (Blackmore Animation Studio) bezig; deze beurs is voor mij een
venster naar de buitenwereld. Ik weet wel hoe mijn product in elkaar zit,
maar hoe moet ik nou zoiets presenteren? Kunnen jullie daar iets over
zeggen?"
Guy van Grinsven: "Wat ik vaak mis zijn goede foto's van de stand.
Goede foto's die later opgenomen worden in de folder of in een nieuwsbrief
om zo de mensen die de beurs niet hebben bezocht, te laten zien wat ze
gemist hebben.
Op deze manier kun je ook heel goed een noviteit presenteren. Als je veel
tijd en geld steekt in een perfecte presentatie van de stand en de
presentatie van een noviteit kun je middels goede fotografie ook na de
beurs van deze inspanningen voordeel hebben."
|